Navigátor: „Ma már nem az eszköz a lényeg, hanem amit kezdünk vele.”
2012. június 5.

A Lambda-Com Műszaki és Fejlesztő Kft. az ipari távadatgyűjtési piac olyan kiemelt szakértő szereplője, amely képes ügyfeleitől származó adatokat, információkat valós időben összegyűjteni, rendszerezni és archiválni, majd az ügyfél igényeinek megfelelően prezentálni, meglévő informatikai rendszereibe illeszteni. A cég eddig elért eredményeiről és a piaci igényeket kielégítő megoldásairól Németh Tibor ügyvezető igazgatót kérdeztük.

- Társaságuk piacvezető a WebEye szolgáltatással Magyarországon és Romániában, Európa útjain mintegy 40 ezer járműben ketyeg ez a megoldás. A GPS/GPRS technológia alkalmazásával naprakészen, valós időben, a nap huszonnégy órájában képes a járművek mozgását, útvonalát rögzíteni és elemezni. Mi a siker titka?

- A kezdetektől közlekedésinformatikával foglalkozunk, csak 2001-ben még ez egészen mást jelentett, mint ma. Nem csak a trendek követése az elvárás a piacon, hanem a folyamatos innováció és a szolgáltatások fejlesztése. Nem véletlen, hogy a Lambda-Com cégcsoport munkatársainak negyede a kutatás és fejlesztés területén dolgozik. Ezzel együtt már az induláskor hihetetlen volt, hogy alig két év alatt törtünk az élre (1d. keretben. - A szerk.). Úgy vélem, ebben elsősorban a célcsoport kiválasztása bizonyult meghatározónak, azazhogy szűkre szabtuk a fókuszt, nevezetesen a flottás ügyfelek igényeit igyekeztünk kiszolgálni. Ilyen vezényszavaink voltak a költség-kiszámíthatóság, a belátható költség melletti teljes körű és hosszú távú szolgáltatás, egyszóval a tervezhetőség. Emellett természetesen az is nyomott a latban, hogy műszakilag is forradalmian közelítettük meg a GPS-technológia logisztikai alkalmazását: a WebEye teljesen új látásmóddal épült fel. A szolgáltatáson belül az eszköz, amelyet beszerelnek a járműbe, a szoftverek, amelyekkel a szolgáltatásokat nyújtjuk, a programozó matematikusi, villamosmérnöki munka és a nyomtatott áramköri tervezés mind-mind saját szellemi termék. Ez így együtt például olyan fejlesztési lépéselőnyt jelentett számunkra a piaci versenytársainkkal szemben, hogy előre felkészültünk a kommunikációs költségek csökkenésére, és amikor ez bekövetkezett, nekünk csak aktiválni kellett ezt a már elkészített funkciót. Fonákoldalról a siker zálogaként említhetem a válságot is: a mélypont évében, 2009-ben növekedett a legjobban az árbevételünk. A szolgáltatásunk lényege ugyanis a járművekkel végzett feladatok optimalizálása és a költségek csökkentése, amelyek válság idején különösen fontosak a vállalatok számára, a WebEye megoldás pedig éppen költségmegtakarítást és bevétel-növekedést eredményez számukra.

- Milyen tényezők határozzák meg a szolgáltatásaik kialakítását?

- Két fontos dolgot emelnék ki. Ma már nem az eszköz a lényeg, hanem amit kezdünk vele; meglepődnének az olvasók, hogy mi mindenre jó egy telematikai rendszer. Már rég nem arról van szó, hogy tudjuk, hol a jármű - persze ez is fontos, de ez már alapelvárás. A termék helyett a szolgáltatások kerültek fókuszba, és a Lambda-Com cégcsoport ebben mindig is élen járt; fejlődésünk ennek megfelelően céloz meg újabb és újabb állomásokat. A másik lényeges pont a személyre szabott megoldások fejlesztése. Eltérő igényekhez, különböző működési területekhez, vállalati rendszerekhez tudunk rugalmasan alkalmazkodni. A WebEye tekintetében például három különféle csomagot hoztunk létre, amelyek közül ügyfeleink választhatnak.

- Melyek most a cég termékcsoportjai?

- Az alapot jelentő WebEye-ra építkezve fejlesztettük ki a dugófigyelési szolgáltatásunkat (BestWay), amelynek adatait világcégek használják. A több lábon állás jegyében és a jármú-követési távfelügyelethez kapcsolódóan tavaly elindítottuk a DataFlow szolgáltatásunkat, amely ipari területeken történő adatgyűjtésre, lényegében objektum-távfelügyeletre fókuszál. A szolgáltatás fejlesztésének központjában egy olyan interface felület áll, amelyen keresztül mérési adatok gyűjthetők össze. Így mérik például Nigéria legnagyobb olajvállalatánál akutak üzemanyagszintjét. Továbbá sikeres teszteken vagyunk túl a súlymérés terén olyan távoli objektumoknál (például a benzinkutak hűtőinél) is, amelyek csak mobil távadatgyűjtéssel érhetőek el. Ezen a területen igazán idén tudunk bővülni. Nemrégiben 240 millió forintot is nyertünk egy uniós pályázaton olyan fejlesztésekre, amelyek az Európában is előtérbe helyezett ITS (Intelligent Transport System) megoldások korszerűsítését szolgálják nemzetközi együttműködésben.

- Mi a jövőbeni fejlesztések iránya?

- Nagy reményeket fűzünk a hamarosan induló exkluzív fuvarbörzéhez (SpedMart), ahová csak megbízható, fizetőképes partnerek léphetnek be, és a teljes teljesítés monitoring alatt lesz, mivel a fuvarmegrendeléseket általában WebEye rendszerrel felszerelt járművek hajtják végre. Ez újabb minőségi ugrást és multiplatform szemléletet jelent a cégcsoport életében. A cégcsoportunk vonatkozásában a következő tíz évben szeretnénk elérni, hogy Európa minden országában legyen leányvállalatunk, és a régió első három közlekedésinformatikai szolgáltatójának egyike legyünk. Vállalati filozófiánk szerint továbbra is szakértőként kívánjuk elemezni a historikus adatokat, azokból a jelenre és a jövőre következtetéseket vonunk le, és üzleti javaslatokat teszünk ügyfeleinknek. Így törekszünk Magyarország legmagasabb színvonalú logisztikai tanácsadójává válni.

A cégcsoport története:

2001 nyarán öt tulajdonos megalapítja a Lambda-Com Kft.-t, kezdetben elsősorban külső fejlesztési megrendelések teljesítésére. 2003-ban elindul a saját fejlesztésű műholdas nyomkövető szolgáltatásuk, a WebEye. Ezzel két év alatt piacvezetővé válnak, 2006-ban pedig a nemzetközi terjeszkedés elősegítésére megalakul a WebEye International Kft., és elérik a tízezredik WebEye előfizetést. 2007-2008-ban ismét meglepik az európai piacot azzal, hogy tucatnyi országban jelennek meg leányvállalataikkal. A nyugat-európai konkurensekkel szemben a nemzetközi hálózat indulásakor különleges előnyük, hogy a csoport elsősorban a közép- és kelet-európai országok felé terjeszkedik, ahol a versenytársak nem jelennek meg minőségi szolgáltatásokkal. 2009-ben az árbevétel 30 százalékát már a külföldi piacok termelik a cégcsoport részére. Ez az esztendő mérföldkő is a cég életében, hiszen ekkor éri el a legnagyobb árbevétel-növekedést. 2011-ben elindul a DataFlow szolgáltatás. Ez évtől a nemzetközi értékesítést a WebEye International Kft., a hazait a WebEye Magyarország Kft. végzi. Ez stratégiai fontosságú lépés a vállalat méretének dinamikus növekedése miatt, illetve a tevékenységek, profilok és szervezeti struktúrák letisztázása érdekében. A Lambda-Com csoport ma is 100 százalékig magyar tulajdonú multinacionális vállalat, amely 14 országban van jelen.

Névjegy:

Németh Tibor Leningrádban, az építőipari akadémián végezte felsőfokú tanulmányait, amit Budapesten, a Műegyetemen folytatott. 1995-től GPS-alapú technológiai fejlesztésekkel foglalkozik. Akkoriban - néhány mostani tulajdonostársával együtt - szakértőként és beszállítóként szerzett tapasztalatokat ezen a területen, főként Észak-Amerikában. 2001 óta ügyvezetője az általa is alapított Lambda-Comnak. Ebbéli minőségében ma már a szervezeti-gazdálkodási vonalon tevékenykedik. Nős, két gyermeke van: egyikük 15, másikuk 19 éves, mindketten műszaki pályára készülnek. A szakember hobbija a futball.