Heti Válasz: Jó úton járnak
2012. január 12.

A műholdas nyomkövető rendszerek már régen többek annál, mint hogy egy pont villog egy térképen - mondja Németh Tibor, a Lambda-Com Kft. egyik tulajdonosa. A piacvezető közlekedésinformatikai cégcsoport Európát is behálózta már.

Hogyan lett építőmérnökből a GPS-technológia híve?

Az építőmérnököt sok nyelven úgy hívják, hogy "civil mérnök", aki mindenhez ért egy kicsit, így mindenre nyitott. Amikor megismerkedtem a GPS-szel, még drága és lassú volt, de izgatott, hogyan működik, s leginkább a gépjárműkövetés lehetősége vonzott benne.

Hogy megtalálják az ellopott autót?

Először ez volt a tevékenység középpontjában. Egyik első komoly munkánk során például a minneapolisi rendőrségnek készítettünk eszközöket. Az általunk gyártott nyomkövetőket csali autókba tették, s azokat "lopásbiztos" helyen hagyták, majd a nyomkövető segítségével elfogták a tolvajokat.

Itthon mikor kezdtek terjeszkedni?

A GPS-es járművédelem területén volt egy pályázat a kilencvenes évek második felében, ahol a rendőrség engedélyezte a nyerteseknek, hogy a riasztásokat közvetlenül a kapitányságra küldjék. A nyertes beszállítóiként diszpécserközpontot építettünk ki és működtettünk.

Ma üzletük nagy részét a logisztikai nyomkövetés teszi ki. Miért váltottak?

A vagyonvédelem egy eseményhez kötődik, s csak akkor látják értelmét, ha már megtörtént a baj. A logisztikában viszont azonnal látszik az eredmény, az ellátási rendszer teljes folyamatában tudjuk az adatokat gyűjteni, továbbítani, így kilométert, üzemanyagot és időt takarítunk meg az ügyfeleinknek.

Volt erre igény, vagy meg kellett teremteni?

Külföldi cégek már korábban is használtak valamilyen rendszert, de a hazai fuvarozókat eleinte még tanítanunk kellett ennek hasznosságára. Ma Európában 23 ezer járműben ketyeg WebEye megoldás, ebből 15 ezer Magyarországon.

Ez már több mint műholdas nyomkövetés.

Ma már komplex rendszereket építünk ki személyre szabottan. Célunk a professzionális logisztika és a hatékonyságot növelő szolgáltatás. Információkat szolgáltatunk, de tanácsot is adunk. Így a központban jobban tudnak gazdálkodni az erőforrásokkal: a bajról rögtön értesülnek és segíthetnek. Figyelik például a raktérajtót, a gépjármű útvonalát, tudjuk, melyik sofőr pontosan mikor, hová ment, mennyit pihent, mikor éri el a raklapdepót, jelezhetjük neki, ha rossz irányba indult. Dugófigyelő szolgáltatásunk segítségével útvonalat javaslunk, de abban is segítünk, hogy a sofőr kommunikálhasson a családjával.
Amerikából Európába >> A kilencvenes évek elején, egyetemistaként ismerkedett meg a GPS-technológiával Németh Tibor. Egy kanadai kapcsolatnak köszönhetően kezdetben főként tengerentúli cégek számára fejlesztett itthon eszközöket. "Összegyűjtöttem a szükséges szakembereket, de csak 2001-ben szerveztem egy cégbe a csapatot. Ekkor kezdtünk a magyar piacra is koncentrálni." A társaság 2003 májusában WebEye néven önálló szereplőként jelent meg a járműkövető szolgáltatások piacán. Azóta logisztikai vállalkozások százai döntöttek úgy, hogy flottájuk üzemeltetéséhez ezt a rendszert használják. A cég 2007-ben kezdett nemzetközi terjeszkedésbe, s ma Európa 14 országában van jelen, tíz leányvállalatán keresztül. A csoportnál 150-en dolgoznak, árbevétele 3 milliárd forint.

 

NÉMETH TIBOR

  • 1968-ban született Sárváron.
  • Előbb Leningrádban, majd a Budapesti Műszaki Egyetemen tanult építőmérnöknek
  • 1995-ben alapította meg első vállalkozását.
  • 2001-ben jött létre a Lambda-Com Kft.
  • Nős, két fiú édesapja.