Figyelő: Vigyázó szemek
2011. január 13.

Portugáliától Oroszországig tíz országban alapított már leányvállalatot a Lambda-Com Kft., amely főként járműkövető szolgáltatást nyújt.

Németh Tibor már az egyetemi évei alatt sokat foglalkozott a GPS technológiával, amellyel 1995-ben ismerkedett meg. Saját kisvállalkozásában számos amerikai és kanadai megrendelést is teljesített, ezért a fejlesztésekhez társakat keresett. Egy új térképszoftver készítése nyomán kezdett el együtt dolgozni Lakner Tiborral. Annak érdekében, hogy a gyártást a saját kezükbe vehessék, együttműködtek két villamosmérnökkel, Polyák Bélával és Magyar Zoltánnal. Akkor még külön-külön vállalkoztak, de hamar rájöttek, hogy jobb lenne közös társaságként szerződni, könyvelni, tárgyalni, beszerezni. Ezért 2001-ben létrehozták a Lambda- Com Kft.-t, amelynek Németh Tibor lett az ügyvezetője. A céghez felesége, Németh Zsuzsa is csatlakozott tulajdonostársként és gazdasági igazgatóként.

Kezdetben - immár a magyar piacra koncentrálva - elsősorban vezeték nélküli (rádió-, illetve mobiltelefonos) adatátvitelre épülő rendszereket fejlesztettek. Az elsők között jutottak el oda, hogy a GPS kiválóan alkalmas mozgó járművek követésére és védelmére is. A logisztikai, azon belül is a napi fogyasztási cikkeket forgalmazó (FMCG) cégek hétköznapjait akarták élhetőbbé tenni. Úgy tartották, hogy ezen a területen érvényesülhet egy egyedi és testre szabható járműkövető szolgáltatás, amely gyorsan meg is térül a megrendelő számára. "Az autó ugyanúgy munkahely, mint egy iroda. A kontrollt azonban nem tudják úgy kiterjeszteni, mint egy épületnél" - mutat rá a cégvezető.

KEZDETI PÉNZHIÁNY

Az induló vállalkozás azonban még a számos külföldi siker ellenére sem győzte meg a hitelintézeteket és a kockázatitőke-befektetőket. "Talán túl bonyolultnak találták, amit meg szerettünk volna valósítani" - tűnődik Németh Tibor. Ennek ellenére nem adták fel a tervüket, a korábbi megrendelések jövedelméből és saját megtakarításaikból 2003- ban létrehozták első saját terméküket, a WebEye névre hallgató, GPS alapú flottamenedzsment és logisztikai szolgáltatást. Napra pontosan kiszámítva gazdálkodtak. Bár több volt a megrendelés, mint amennyit képesek voltak gyártani, mégis maradtak a konzervatív üzletvezetésnél. "Csak annyit kockáztass, amennyinek az elvesztése még nem fáj" - avat be fi lozófi ájába a cégvezető. Kritikusan közelítettek minden projekthez, a megvalósításnak csak a lehetséges buktatók elemzését, modellezését követően fogtak neki, s tíz év alatt a százszorosára nőtt a Lambda-Com forgalma.

Az uniós csatlakozással egy sor új szabályozás lépett életbe a szállítmányozásban, aminek következtében felértékelődött a valós idejű adatokra épülő szolgáltatás. Megszűnt a kvótarendszer, azaz minden olyan magyar fuvarozó cég, amely rendelkezett a hivatalosan kiállított közösségi engedéllyel (eurolicenc), munkát vállalhatott az Európai Unió - akkor már 25 - tagállamának bármelyikében. Ennek hatása a WebEye értékesítésében is megmutatkozott.

"A fejlesztést, ugyanúgy, mint a házépítést, csak abbahagyni lehet, befejezni sohasem" - mutat rá Németh Tibor. A WebEye betonbiztos alapjául a saját fejlesztésű hardver és szoftver megbízható együttese szolgál, amely bármely igénynek már eleve 70- 80 százalékban megfelel. A sikerekben nagy szerepe van, hogy a nyereség 90 százalékát mindig visszaforgatták a cégbe. A WebEye méri és rögzíti egyebek közt a futott kilométereket, az üzemanyag-felhasználást, a munkagépek üzemóráját, a raktér hőmérsékletét, a raktérajtó nyitását, a vezetőnkénti járműhasználatot, feldolgozott adatot biztosít az útnyilvántartáshoz, bérszámfejtéshez, vállalatvezetési döntésekhez. Működik WebEye készülék szinte mindenben, ami mozog vagy mozgatható: toronydaruban, seprűgépben, fűnyíróban, raliautóban, jachton, villamoson, buszon, úthengerben, kombájnban és traktorban. A helymeghatározáson alapuló szolgáltatások jövője biztosnak tűnő lábakon áll, az ügyfelek száma és az üzletág bevételei folyamatosan nőnek, a Lambda-Com is évekre előre látja a fejlesztési irányokat.

VÍZIÓBÓL VALÓSÁG

Mára a GPS és az információs technológia forradalmasította a logisztikai szolgáltatásokat, és ebben a forradalomban elvitathatatlan szerepe van a Lambda-Comnak. A WebEye szolgáltatás 15 országban vehető igénybe; ebből 10 országban saját leányvállalaton keresztül, a többiben disztribúciós partnerek segítségével. A cégnél 14 nyelven kommunikálnak, az értékesítési helyeken az adott ország hivatalos nyelvén zajlik az ügyvitel és a kiszolgálás. A nemzetközi piacra lépés óta eltelt két és fél év eredményeképpen a 2010-es árbevétel harmadát már a külföldi eladások adták. Az idén ez az arány várhatóan tovább nő. A nyugat-európai konkurensekkel szemben speciális előny, hogy a WebEye elsősorban a közép- és kelet-európai országok felé terjeszkedett.

A Lambda-Com mára több tagból álló csoporttá fejlődött. A nemzetközi értékesítési leányvállalat, a WebEye International Kft. 2010-ben a Közép-Magyarországi régióban, feltörekvő kategóriában elnyerte az Enterprise Investors, az Ernst & Young, a White & Case és a Dun & Bradstreet által odaítélt Pegazus Díj bronzérmét. A kritériumok között szerepelt, hogy a jelöltek olyan többségi magyar tulajdonú kis- és középvállalkozások legyenek, amelyek árbevétele 2007 és 2009 között folyamatosan nőtt és meghaladta az 500 millió forintot.

A csoport másik tagja, a WebEye Mini Kft., egy speciális GPS szolgáltatási ággal foglalkozik. Az idén belépnek az objektum távfelügyeleti üzletágba is. Nem csupán lakás-, hanem például logisztikai távfelügyelet is található a portfólióban. Speciális objektumokra szerelt mérőberendezések adatait gyűjtik, regisztrálják és dolgozzák fel. Például benzinkutaknál elhelyezett jéghűtőknél a rendszer jelzi a központban, hogy kifogyott a jég, a hűtőt fel kell tölteni.

A közlekedési informatikai profilú Best Way Traffic Kft. főképp dugófigyeléssel foglalkozik. Bár e szolgáltatás Magyarországon kezdeti szakaszban van, a BestWay rendszere már képes országos szinten megjeleníteni az aktuális forgalmi állapotot, és olyan ügyfeleket is a soraiban tud, mint a Google. Németh Tibor szerint az első félévben, a soros uniós elnöki időszakban még több dugó várható, így a BestWay adataira komoly figyelem irányulhat.

A versenykajakokat építő Hódy Sport Kft. bajaira éppen a Figyelő egyik cikke (Léket kapott - Figyelő, 2010/33. szám) hívta fel a tulajdonosok figyelmét, akik szeptemberben úgy döntöttek, hogy "nem hagyják a Hódy család által készített hajókat elsüllyedni". A társadalmi szerepvállalás és a hagyományos értékek tisztelete miatt láttak fantáziát a kisvállalkozás felkarolásában. "Többgenerációs értékteremtés, magyar know-how és hazai sikersportág támogatása: mind-mind olyan érv, amellyel nagyon könnyen tudunk azonosulni" - sorolja döntésének hátterét Németh Tibor. A szakmai fejlesztések továbbra is a Hódy család döntéskörében maradnak, azonban a menedzsmenttámogatásban izgalmas kihívást találnak a cégcsoport szakemberei is, akik a WebEye nemzetközi tapasztalatát kiválóan tudják hasznosítani a Hódy Kft. érdekében.

 

NÉMETH TIBOR

  • 42 éves, a leningrádi Komarov egyetem és a Budapesti Műszaki Egyetem építőmérnöki karán tanult. Angolul, németül, oroszul beszél.
  • A Lambda-Com Kft. ügyvezető igazgatója és résztulajdonosa.
  • Nős, felesége a Lambda-Com Kft. egyik tulajdonosa, egyben gazdasági igazgatója. Szabadidejében szívesen focizik, hétvégenként két fia meccsein szurkol.

 

SAROKPONTOK

  • Precízen meg kell felelni a piac változó igényeinek.
  • Érdemes őszintén és nyitottan kommunikálni mind a vevőkkel, mind a szállítókkal.
  • Eladósodás nélkül is lehet gyorsan növekedni.
  • Fontos, hogy középtávon előre gondolkodjunk, és megfelelő tartalékokat képezzünk.